torsdag 13. februar 2014

Førstehjelp til badet

Vi har to bad. Det ene er verre enn det andre. Ingen av dem er fine. De fungerer til sitt formål, men jeg gulper litt i munnen min hver gang jeg er innom.

De er stygge. Fra 60-tallet. Kongeblå fliser på gulvet på det ene badet. De håner oss med sin sterkt fremtredende farge og bare for å forsterke den grufulle blåfargen så har de forrige eierne valgt å få inn speil med gullramme. Og gullkran. Og gullstenger for å henge håndduker på. Og selvfølgelig to grufulle porselenholdere til tannbørster i kongeblå som sitter så godt på flisen at det vil ikke forundre meg om jeg må bruke slegge for å få de av.

Heldigvis er veggene nøytrale hvite, mens taket er malt i en sånn gul/beige-aktig farge.

Det er ikke pent. Noe av det. Innredningen er helt håpløs.

Og da, med det nye familiemedlemmet som kommer så må vi ha plass til stellebord. Og med skråtaket og den elendige planløsningen så er det ikke plass.

Så vi bestemte at møblene skal ut. Og inn skal nye og langt mer tilpassede møbler. Men da vet du. Da begynner hodet til Helene å jobbe. Vi skal jo pusse opp badene på et tidspunkt når vi har en hel pengebinge. Rørene må byttes så det blir dyrt! Og det har vi ikke råd til nå. MEN, litt førstehjelp på badet må da gå an å gjøre? Iallefall på det kongeblå/gull-badet.

Så, i gang med søking etter folk og eksperter med erfaring om å male fliser på bad. Og tror du ikke det finnes mange kreative mennesker der ute som har vært så greie å dele sine erfaringer på nett?

Jooo da. Så nå er jeg enda mer gira.

First thing first: Ut med møbler. Alt utenom toalettet. Da står jeg igjen med et flislagt bad med mye fett og kalk i fuger og hjørner og ellers.

Så skal man i gang med den veldig viktige biten: Å vaske badet. Ikke bare den vanlige ukesvasken med jif og skrubb. Nehei. Her må man enten ty til klor eller en sånn anbefalt baderomsrens. Maske på! Det skal skrubbes med tannkost i hjørnene og omtrent stålull (ja, litt overdrevent) til alt av fett, kalk, smuss og andre ulumskheter er borte. Så tørke over med en klut med rent vann og la det hele tørke.

Så. Grunning. Med heftgrunning. Oljebasert (det sier ekspertene nemlig). Og det skal stå seg ganske lenge har jeg lest. 40 - 50 timer.

Så skal man i gang med pussing av fliser for å gi dem en litt ru overflate. Da sitter malingen bedre. Nå virker dette punktet litt sånn.. eh.. hvorfor gjør vi ikke dette FØR vi vasker? Nå blir jo badet nedstøvet!

Men alle som har gjort dette gjør det sånn, og jeg er ikke den som tar risikoer liksom! Får bare sørge for å få fjernet støvet. Det viktigste er vel at det ikke er fett og kalk og smuss på flisene. Malingen fester jo seg i støv.

Så, når flisene er nedpusset med fint sandpapir (vi har maskin. Ellers hadde jeg dødd. Mulig jeg gjør det fordiom men....) så skal det være klart til maling!

Det er jo fint. Men hvilken maling? Jeg ser de mest hardbarka mannfolka som jobber med maling har brukt Sigural Epoxymaling. Det er sånn industrimaling. Skikkelig heavy shit som gjør at vi ikke kan bruke soverommet som ligger vegg - vegg. (med døråpning inne på vårt soverom. Håpløst!)

Så mannen i huset er nok litt skeptisk til det. Joa, jeg også egentlig. Men vi har varmekabler. Og jeg tror vi  må bruke noe sterkere og mer slitesterkt enn akkurat vanlig våtromsmaling på gulvet. Så kom jeg over en blogg hvor bloggeren hadde to små barn som kunne dusje i timesvis og to tenåringsbarn som også kunne dusje i timesvis og der var det ikke antydning til flassing engang. Topp!
Hun brukte Oxan Gulvmaling for tre og betong og tynnet ut med 20 % whitesprit. Kanskje det fungerer for oss?

Vanlig våtromsmaling skal jeg bruke i taket (tre). På veggene er jeg også litt usikker. Hun bloggeren hadde brukt bengalakk. Det høres litt skummelt ut! Men samtidig, jeg ville jo bruke epoxymaling på gulvet. haha!

Nei, vi får se. Først må vi vaske og hefte. Det vil nok ta hele helga! Farger har jeg ikke begynt å tenke på engang. Men det blå SKAL bort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar